Wypadek w autobusie, tramwaju, pociągu – odszkodowanie od kogo?
Jeżeli doszło do wypadku w środku komunikacji miejskiej tramwaju, pociągu lub autobusie to z roszczeniem za zadośćuczynienie i odszkodowanie należy wystąpić do przewoźnika. Przewoźnik jest ubezpieczony polisą OC i przekazuje zgłoszenie szkody do właściwego ubezpieczyciela. Wypadek w autobusie może się zdarzyć, ale w takim wypadku należy wiedzieć w jaki sposób odzyskać należne odszkodowanie.
Wypadek w autobusie, tramwaju – wzmożona odpowiedzialność przewoźnika za wypadek
To przewoźnik odpowiada za wypadki spowodowane przez jego pracowników – kierowcę autobusu, motorniczego tramwaju. Kierowca komunikacji publicznej zobowiązany jest do maksymalnej uwagi i zachowania bezpieczeństwa.
Kierowca autobusu nie może gwałtownie ruszać z przystanku czy hamować zanim nie upewni się, że nie pasażerowie są bezpieczni.
Kiedy przewoźnik nie odpowiada za wypadek i zapłatę odszkodowania
Odpowiedzialność przewoźnika za wyrządzone szkody, uszkodzenia mienia i ciała kształtuje się na zasadzie ryzyka. Jedyną okolicznością wyłączającą odpowiedzialność przewoźnika jest wyłączna wina innego podmiotu za spowodowanie wypadku.
Oznacza to, że jeżeli dojdzie do kolizji autobusu i innego pojazdu, to przewoźnik może uwolnić się od obowiązku zapłaty odszkodowanie, jeżeli wyłącznym sprawcą wypadku jest właśnie kierowca innego pojazdu.
Kierowca autobusu spowodował wypadek. Kto wypłaca odszkodowanie dla pasażera
Jeżeli już dojdzie do wypadku w tramwaju bądź autobusie i zostaną naruszone dobra osobiste w tym także zdrowie pasażera to odszkodowanie wypłaca przewoźnik lub jego ubezpieczyciel OC.
Kierowca autobusu, czy motorniczy tramwaju powinien zachować się zgodnie z określonymi ściśle przepisami prawa o ruchu drogowym, a przede wszystkim zachować odpowiednią prędkość pojazdu. Ponadto jeżeli dojdzie do wypadku to kierowca powinien udzielić pasażerowi pierwszej pomocy i wezwać policję oraz karetkę pogotowia.
Istotną kwestią jest wezwanie na miejsce zdarzenia służby Nadzoru Ruchu tak, aby została sporządzona stosowna dokumentacja, która w przyszłości będzie stanowiła podstawę do potwierdzenia zaistniałego wypadku.
W sytuacji gdy dojdzie do wypadku w komunikacji miejskiej poszkodowany pasażer autobusu lub tramwaju ma pełne prawo wystąpić o odszkodowanie za wypadek w autobusie i zadośćuczynienie.
Odszkodowanie za wypadek w autobusie – krok po kroku
Wniosek o odszkodowanie za wypadek w autobusie, czy tramwaju należy złożyć bezpośrednio do przewoźnika. We wniosku o odszkodowanie należy wskazać datę i godzinę wypadku, numer rejestracyjny lub boczny autobusu lub tramwaju. Dodatkowo należy wskazać rodzaj odniesionych obrażeń i wykaz uszkodzonych rzeczy oraz określić wysokość żądania o odszkodowanie za wypadek w autobusie.
Do zgłoszenia szkody pasażer powinien dołączyć całą dokumentację medyczną oraz oświadczenia świadków tego wypadku.
Jeżeli w tramwaju lub autobusie znajduje się monitoring to również należy zawnioskować o zapis takiego monitoringu.
Każde zgłoszenie szkody do przewoźnika rozpatrywane jest w sposób indywidualny i najważniejsze jest uzasadnienie poniesienia szkody przez poszkodowanego. Aby je uzasadnić to wnioskujący o odszkodowanie musi przedstawić okoliczności tego zdarzenia, w wyniku którego doszło do powstania szkody.
Dlatego tak ważne są zgromadzone dowody w postaci notatki policyjnej, dokumentacji sporządzonej przez służby Nadzoru Ruchu po dokumentację medyczną oraz zeznania świadków i zapis z monitoringu.
Odszkodowanie za wypadek w autobusie z kancelarią odszkodowawczą
Przewoźnicy bardzo często uchylają się od zapłaty odszkodowanie za wypadek w autobusie. Z tego względu już na etapie zgłoszenia szkody przewoźnikowi wskazane jest skorzystanie z pomocy profesjonalisty. Dobra kancelaria odszkodowawcza, która posiada duże doświadczenie w sprawach o odszkodowanie za wypadek w autobusie, w sposób właściwy przygotuje wniosek o odszkodowanie i poprowadzi przez cały proces uzyskania odszkodowania od przewoźnika lub jego ubezpieczyciela OC.
Dodaj komentarz