Odszkodowanie od biura podróży – kiedy przysługuje
Co możemy zrobić gdy wakacje marzeń zamienią się w koszmar? Jak uniknąć takich niespodziewanych stresujących sytuacji? Kiedy odstąpić od umowy? Jak wyliczyć odszkodowanie i zadośćuczynienie za zmarnowane wakacje? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć z niniejszym wpisie.
Warunki wycieczki niezgodne z umową
Jeżeli biuro podróży nie jest w stanie zrealizować usług zgodnie z zawartą umową, a my zamiast do luksusowego nadmorskiego kurortu z przepiękną prywatną plażą, strefą spa i strefą relaksu trafiamy do zaniedbanego, brudnego hoteliku z obskurną stołówką zamiast pięknej tematycznej restauracji.
Gdy okazuje się, że prywatna plaża nie istnieje od kilku lat bo podniósł się poziom morza i zmył ją , a strefa spa jest zamknięta od wielu miesięcy to w zależności od naszego niezadowolenia mamy prawo ubiegać się od biura podróży o usunięcie wszystkich niezgodności z umową oraz o świadczenie zastępcze.
Kiedy zgłosić reklamację do biura podróży
Zgłaszamy nasze roszczenie czyli wezwanie do realizacji umowy jeszcze podczas naszego pobytu w feralnym hotelu. Wszystkie niezgodności powinny być usunięte przez organizatora w rozsądnym terminie tak aby nie stracić tak cennych dla nas dni naszego urlopu.
Jeżeli biuro podróży nie zrealizuje naszych żądań w szybkim terminie to możemy odstąpić od umowy i zażądać natychmiastowego powrotu do kraju. Po odstąpieniu od umowy możemy żądać zwrotu zapłaconej ceny za wycieczką oraz wystąpić o zwrot poniesionych kosztów.
Odszkodowanie od biura podróży – jak obliczyć
Pamiętajmy o tym, że przysługuje nam obniżka ceny z każdy okres pobytu, w trakcie którego stwierdzono niezgodności.
Jeżeli biuro podróży nie jest w stanie zrealizować usług zgodnie z zawartą umową to powinno zagwarantować usługę o podobnym standardzie. Jeżeli tak się nie stanie to mamy prawo żądać od organizatora obniżenia ceny wycieczki odszkodowania i zadośćuczynienia za zmarnowane wakacje.
Izba Cywilna Sądu Krajowego w Niemczech stworzyła Tabelę Frankfurcką która obowiązuje w tamtejszych sądach. Ponieważ w Polsce nie ma takiego dokumentu polskie sądy uznały tabelę frankfurcką jako narzędzie wspomagające ustalenie wysokości odszkodowań w sporach konsumentów z biurami podróży.
Tabela Frankfurcka jest jedynym na dzień dzisiejszy dokumentem, który ułatwia obliczenie wysokości roszczenia bo wskazuje dokładnie w jakim procencie cena wycieczki powinna zostać obniżona w związku ze wszystkimi niezgodnościami z umową.
Składając reklamację konsument musi wskazać konkretną kwotę odszkodowania i kwota ta nie może być wyższa od zakupionej wycieczki.
Reklamacja wycieczki – jakie dokumenty
Pamiętajmy o tym, że reklamację składamy zawsze organizatorowi wyjazdu; jego dane są na umowie.
Ponadto na każdą niezgodność należy załączyć dowód potwierdzający zastany stan faktyczny niezgodny z umową. Może to być zapis video lub zdjęcia albo zeznanie innych uczestników wycieczki również poszkodowanych.
Zadośćuczynienie za zmarnowane wakacje
Oprócz odszkodowania za zmarnowane wakacje możemy domagać się wypłaty zadośćuczynienia. Zadośćuczynienie w odróżnieniu od odszkodowania jest szkodą niemajątkową czyli wiąże się z naszym cierpieniem psychicznym wynikającym z niedogodności które spowodowały brak przyjemności z naszych wakacji.
Jest to zupełnie odrębne roszczenie. Można więc równocześnie żądać odszkodowania i zadośćuczynienia za zmarnowany urlop.
Np.: Przez trwający remont w hotelu i związany z tym hałas przez cały pobyt nie mogliśmy się zrelaksować i wyspać i przez to wymarzony urlop który zaplanowaliśmy z rocznym wyprzedzeniem zamienił się w koszmar
Odszkodowanie od biura podróży – kancelaria
Jeżeli spotkacie się z odmową biura podróży co do wypłaty odszkodowania i zadośćuczynienia to warto niezwłocznie skontaktować się z prawnikiem. Kancelaria KDRO.pl prowadzi sprawy o odszkodowania od biura podróży w całej Polsce.
Jeżeli jednak wahasz się, czy skorzystać z pomocy prawnika, to na początek skorzystaj z naszego poradnika – wzór reklamacji do biura podróży.
Dodaj komentarz